20 September 2010

Freemasons halau Sultan Abdul Hamid II (Sultan Khalifah Uthmaniyah)

Pada hari Selasa 27 April 1909, seramai 240 ahli senat Uthmaniah bersetuju dibawah tekanan golongan Turki Muda Kebangsaan (National Youth Turks) untuk menyingkirkan Sultan Abdul Hamid II daripada jawatan Khalifah. Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali di Istanbul menulis fatwa penyingkiran itu. Senat Uthmaniah pula mengesahkan penyingkiran itu. Dibawah adalah terjemahan fatwa penyingkiran tersebut :




“Jika Imam (Khalifah) orang-orang Islam menangani isu-isu Ad-Deen (cara hidup, agama) yang penting daripada buku-buku syariah (perundangan) dan mengumpulkan buku-buku tersebut, membazirkan baitul mal (perbendaharaan negara) dan terlibat dalam perjanjian yang menyalahi syariah (undang-undang Islam), membunuh, menangkap dan membuang negeri terhadap rakyat tanpa sebab, kemudian berjanji untuk tidak melakukannya lagi tetapi masih melakukannya untuk merosakan keadaan orang-orang Islam diseluruh dunia Islam. Maka pemimpin (Khalifah) ini perlu disingkirkan daripada jawatannya. Jika penyingkirannya akan mendatangkan keadaan yang lebih baik daripada mengekalkannya, maka dia mempunyai pilihan untuk berhenti atau disingkirkan daripada jawatannya.”


Tandatangan
Sheikh al-Islam Mohammad Dia’ad-Din Afandi



Fatwa ini sangat aneh dan sesiapa sahaja boleh melihat keterangan-keterangan didalamnya tidak menepati perbuatan dan tindakan Sultan Abdul Hamid II. Selepas itu Ketua Majlis Menteri, Tawfiq Pasha telah dipanggil untuk memberitahu Sultan tentang keputusan itu. Baginda (Sultan) enggan untuk berbuat demikian (meletak jawatan). Maka mereka menghantar sekumpulan empat orang (Ahli Freemasons) ke Istana Yildiz iaitu Laz Arif Hikmat Pasha (anggota Dewan Senat yang juga panglima Ketenteraan Uthmaniah), Aram Afandi (wakil Rakyat Armenia), Arnavut As’ad Tubtoni (wakil rakyat daerah Daraj di Meclis-i Mebusan) dan Emanuel Qarh Sou (Yahudi warga Itali). Apabila mereka masuk ke dalam pejabat Sultan, mereka mendapati banginda sedang berdiri dengan tenang. Arif Hikmat membacakan fatwa kepada baginda. Kemudian As’ad Tubtoni maju ke hadapan dan berkata, “Negara telah menyingkirkan Sultan dari jawatan Khalifah”. Sultan Abdul Hamid II marah dan berkata “Negara telah menyingkirkan aku dari jawatan, ia tak mengapa. Tetapi mengapa kamu membawa Yahudi ke pejabat Khalifah?”, sambil menunjuk kepada Emanuel Qarh Sou.

Jelas sekali itu adalah titik tindakbalas kepada keengganan Sultan untuk menjual Palestin kepada Yahudi, dan sekarang mereka menunjukkan kepada baginda bahawa mereka (Yahudi) terlibat dalam penyingkirannya. Ini merupakan cabaran kepada maruah Sultan Abdul Hamid II dan maruah umat Islam.

Emanuel Qarh Sou juga adalah seorang pemimpin gerakan Freemasons di Salunik. Sebelum ini beliau pernah diusir oleh Sultan dari Istana Yildiz setahun sebelum Sultan diberhentikan. Ketika itu dia meminta Sultan beberapa hak istimewa di Palestin untuk orang-orang Yahudi. Emanuel Qarh Sou juga adalah anggota parti al-Ittihad wat Taraqqi. Yang menyedihkan dan menyakitkan hati adalah *****nya kaum Muslimin dan rendahnya taraf berfikir mereka kerana diamnya mereka terhadap jenayah dan pengkhianatan orang-orang al-Ittihad ketika memberhentikan Khalifah dengan cara hina dan mengasingkannya ke Salunik, tempat yang menjadi pusat Yahudi dan berkumpulnya orang Freemasons. Sultan Abdul Hamid II telah dikenakan perintah berkurung hinggalah kematiannya dalam tahun 1918. Baginda adalah Khalifah Uthmani mutakhir yang paling berwibawa. Beliau amat pintar dan ikhlas berkhidmat untuk umat Islam. Beliau juga mengambil berat dalam menguruskan hal ehwal umat Islam. Orang-orang al-Ittihad memberhentikan beliau semata-mata kerana mereka melihatnya sebagai penghalang dalam rangka mewujudkan cita-cita mereka.

Berkenaan dengan peristiwa pemecatan beliau, Sultan Abdul Hamid II menyalahkan orang Yahudi sebagai pihak yang bertanggungjawab. Hal ini terungkap dalam surat baginda kepada salah seorang gurunya, Syeikh Mahmud Abu Samad yang berbunyi :

“… Aku meninggalkan keKhalifahan bukan kerana suatu sebab tertentu melainkan kerana tipu daya dengan berbagai ancaman daripada tokoh-tokoh Organisasi Persatuan yang dikenali sebagai Cun Turk (Jeune Turk) sehingga aku terpaksa meninggalkan keKhalifahan itu. Sebelumnya, organisasi ini telah mendesak aku berulangkali agar menyetujui dibentuknya sebuah negara nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin. Aku tetap tidak menyetujui permohonan berulangkali yang memalukan ini. Akhirnya mereka menjanjikan wang sebesar 150 juta pound sterling emas. Aku tetap bertegas menolak tawaran itu. Aku menjawab dengan kata-kata, “Seandainya kalian membayar dengan seluruh isi bumi ini, aku tidak akan menerima tawaran itu. 30 tahun lebih aku mengabdi kepada kaum Muslimin dan kepada Islam itu sendiri. Aku tidak akan mencoreng lembaran sejarah Islam yang telah dirintis oleh nenek moyangku, para Sultan dan Khalifah Uthmaniyah. Sekali lagi aku tidak akan menerima tawaran kalian.”

“Setelah mendengar dan mengetahui sikap dari jawapanku itu, mereka dengan kekuatan rahsia yang dimiliki memaksa aku menanggalkan keKhalifahan dan mengancam akan mengasingkan aku di Salunik. Maka terpaksa aku menerima keputusan itu daripada menyetujui permintaan mereka. Aku banyak bersyukur kepada Allah kerana aku menolak untuk mencoreng Daulah Uthmaniyah dan dunia Islam pada umumnya dengan noda abadi yang diakibatkan oleh berdirinya negara Yahudi di tanah Palestin. Biarlah semua berlalu. Aku tidak bosan-bosan mengulangi rasa syukur kepada Allah Taala yang telah menyelamatkan kita dari aib besar itu. Aku rasa cukup di sini apa yang perlu aku sampaikan dan sudilah anda dan segenap ikhwan menerima salam hormat dariku. Guruku yang mulia, mungkin sudah terlalu banyak yang aku sampaikan. Harapanku, anda berserta jamaah yang anda bina boleh memaklumi semua itu.”

Wassalamualaikum...



22 September

Tandatangan


Pelayan Kaum Muslimin
Sultan Abdul Hamid II bin Abdul Majid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Free Web Hosting